Denna text är äldre än 5 år och kan innehålla inaktuell information.
Nature Treats
– Att vara egen företagare är en evig kamp, konstaterar Iréne von Arronet.
Men trägen vinner och efter flera års idogt arbete med företaget Nature Treats AB har hennes ekologiska hudvårdsprodukter från Annemarie Börlind även börjat säljas på både Apoteket och Apotek Hjärtat. Sedan tidigare är varumärket väl förankrat i hälsofackhandeln.
Iréne beskriver det som hänt som den välkända ketchupeffekten. I många år har hon själv fungerat som ett slags varumärke inom hela hälsobranschen. Hon är specialiserad på näringslära och hudvård och har varit informations- och utbildningschef inom hälsobranschen samt kostrådgivare åt svenska elitidrottare.
När hon tog över varumärket Annemarie Börlind omsatte det knappt 400 000 kronor. Förra året var omsättningen uppe i 8,8 miljoner.
Det var i juni förra året som Apoteket AB hörde av sig och ville sälja ett urval av hennes hudvårdsprodukter i sin webbutik.
– Det var fantastiskt att de kom till oss. Vi blev stolta och glada och kunde konstatera att vi gjort ett bra jobb, säger Irene.
Hela förra hösten ägnades åt att jobba sig igenom Apotekets kvalitetssäkringsprogram. Ett gigantiskt arbete men i november fick de klartecken.
Månaden efter hörde Apoteket Hjärtat av sig.
– De skulle satsa på naturlig, ekologisk hudvård och ville ha våra produkter.
Apoteket Hjärtat ville ha ett större sortiment och valde att ta in majoriteten av det totalt 70-tal hudvårdsprodukter som företaget saluför.
Produkterna även kommit in i en fysisk butik Apoteket AB i Täby Centrum samt i en nyöppnad butik med salong som den engelska kedjan Holland&Barret öppnat i Gränby Centrum, också en ny kund till Nature Treats.
Men det krävdes förstås beredskap för att klara av en sådan här expansion. Förra året ökade försäljningen med nästan 20 procent.
– Jag kontaktade SKB Näringslivsutveckling och Almi för att få stöd och kunna anställa en person till på kontoret. Dessutom behövde vi kunna köpa in oss i Apotekets och Apotek Hjärtats marknadsföringsprogram och utveckla plattformen för en egen webbutik, vilket är ganska kostsamt.
Jörgen Lönnies på SKB Näringslivsutveckling vill gärna kunna bidra till att skapa fler kvinnliga förebilder i Östhammar, som annars har en mansdominans av verkstadsföretag.
Den här planerade satsningen kan få upp omsättningen ordentligt och därmed ge verksamheten ett ordentligt lyft, säger han.
FAKTA
Nature Treats AB importerar och exporterar ekologiska hudvårdsprodukter av märket Annemarie Börlind för den skandinaviska marknaden, där man är generalagent. Företaget sysselsätter fyra personer, varav två i Östhammar med lagerhantering, ny webbutik, kundservice, hemsida och marknadsaktiviteter.
Nyheter
Årets företagare klar
Publicerad: 30 augusti 2018
Kurortskänslan på väg tillbaka till Östhammar?
Publicerad: 7 mars 2018
De kämpar för bättre ordning vid Äspskär
Publicerad: 13 november 2017
Det spelas squash som aldrig förr
Publicerad: 23 maj 2017
Klart med fiber för Gräsö!
Publicerad: 1 februari 2017