Denna text är äldre än 10 år och kan innehålla inaktuell information.
Företagare med passion för frukt och bär
Enkelt och funktionellt. Ja, det är Julia Lindhags melodi när hon driver sitt och mammans delikatessföretag i det gamla skolköket i Ishult. Men det hon gör är allt annat än enkelt: marmelader med dofter av sommar och sol, och safter som smakar just så där som mormors saft gjorde när man var barn.
En kylig dimma ringlar tätt runt björkstammarna utanför skolbyggnaden i Ishult när Lagerbladet hälsar på. Vintern har släppt taget och längtan till en varmare årstid är överhängande. Grinden står på vid gavel och välkomnar oss in på den nästan övergivna skolgården.
Vid ena gaveln står en liten skåpbil med texten ”Lindhags ost och delikatesser” på sidorna. Bilens ägare, Julia Lindhag, slår upp ytterdörren och vi kliver in i det gamla skolköket. Här möts vi av tidstypiska köksluckor, rostfria bänkar och ett enkelt vitt kakel. Ja, känslan från då finns kvar i väggarna. Nog för att det inte lagas någon skolmat här längre, men kärleken till grytor, recept och gediget mathantverk lever kvar.
Kokar i koppar
På spisen står två stora koppargrytor. Det är i dem som Julia praktiserar sin kokkonst. Här blir det marmelad, saft och sylt i en härlig blandning.
– Kopparen gör att det blir jämnare värme och en del säger att det inte går att bränna fast i koppargrytor, fast det vet jag att det gör, säger Julia Lindhag med ett leende.
Men det är nog inte särskilt många av bärkoken som får bränna vid – inte om man ska koka marmelad till 600 burkar på en dag, vilket är exakt vad Julia gör.
– Jag kokar små satser, fyra liter bär åt gången för att vara säker på att kvaliteten blir bra. Jag har provat att göra större satser men då är det risk att marmeladen kristalliserar sig och det är ju inte vad man vill ha.
Det är snarare kvalitet än kvantitet som gäller i det lindhagska köket. Och det är det som blivit framgångsreceptet. Produkterna saluförs i ett 80-tal butiker runtom i landet och snart även i Norge.
Italien inspirerar
Julia plockar fram sina marmeladburkar som bär finurliga namn som Balla hallon, Marme ladies och Sting. Kryddor som rosmarin, ingefära, lakritsrot och chili gör att smakupplevelsen lätt slår en extra kullerbytta. Som i Baberiba, där den traditionella rabarbermarmeladen får en ny touch tack vare mousserande vin.
– Jag gillar att experimentera och tar gärna inspiration från Italien där delar av min släkt finns, berättar Julia och visar det senaste tillskottet i sortimentet: en tomatsås där farmor varit inspirationskälla.
Annars hämtar hon de flesta råvarorna på betydligt närmare håll. Jordgubbar, hallon och rabarber odlas på stora fält utanför Kalmar. Inte ens exotiska frukter som chili behöver hon importera utan det köps in från en lokal odlare i Oskarshamn.
– Jag tycker det är kul att vara med och se bären växa och sedan följa hela kedjan fram till färdig produkt och slutligen demonstrera den för återförsäljare. Att vara egenföretagare innebär i princip jobb sju dagar i veckan, men man orkar för att det är så kul.
Bevara och utveckla
Det är nu sex år sedan Julia flyttade tillbaka till Kristdala där hon tidigare bott som tonåring.
– När jag flyttade hit jobbade mamma med att sälja gårdsproducerad svensk ost så jag hoppade på det också. Men efter ett par år kände jag att jag ville göra något eget, något som också passade till osten så det var då jag började göra tomatmarmelad.
Sortimentet utökades snart och nu finns tio marmelader, tre safter, kryddsalt och även den tidigare nämnda tomatsåsen. Fler idéer finns, men som Julia påminner: Det är viktigt att fortsätta med det som går bra och inte bara hitta på nytt.
Mamma, Elisabeth, är också en del i företaget. Förutom att hålla ordning på det administrativa bistår hon som allt-iallo i köket. Även sexåriga dottern Viola hjälper gärna till – åtminstone med provsmakningen. Förhoppningen är att det ska bli mer i framtiden. För framtidsplaner finns det gott om. I takt med att försäljningen går upp måste också takten i köket ökas. Först och främst ska de köpa en stor restaurangspis. Målet är att bli effektivare, kunna koka marmelad samtidigt som saftgrytan
puttrar. Lokalerna kommer att utökas så småningom och om allt går vägen kanske det även kan bli aktuellt att anställa en eller två personer.
SKB Nu stöttar
Företagets utvecklingspotential är så pass intressant att SKB Nu gått in med ett borgensåtagande för att ge företaget ekonomiska möjligheter att växa samt affärsutvecklingsstöd för att ta fram en ny webbplats. Spiros Toulikas på SKB Nu förklarar bakgrunden:
– Marknaden inom lokalproducerad mat och specialprodukter inom livsmedel har i stort sett exploderat de senaste åren. Och det här företaget har visat att de är oerhört kunniga inom området, bland annat genom att de vunnit priser i SM i mathantverk, och jag ser att de har alla möjligheter att utvecklas vidare, säger han.
Nyheter
Nature Treats
Publicerad: 14 februari 2019
Årets företagare klar
Publicerad: 30 augusti 2018
Kurortskänslan på väg tillbaka till Östhammar?
Publicerad: 7 mars 2018
De kämpar för bättre ordning vid Äspskär
Publicerad: 13 november 2017
Det spelas squash som aldrig förr
Publicerad: 23 maj 2017